torsdag 13 maj 2010

Waterworld aka Jakten på sötvatten.

Vi har ett utmärkt servicehus på vår camping.
Helkaklade badrum som alltid luktar nyduschat och avslutat med bara en uns av Axe herrparfym.
Vi har kök, tvrum, tvättstuga och diskrum.
Allt detta bara 30 meter från vår husvagn.

Men alla husvagnar (även de minsta) utrustas med a) Toalett, b) Kök med rinnande vatten.

Och det kan ju vara skönt, som i natt då jag vaknade helt tvärt vid fyrasnåret och var väldigt kissnödig. Eller det HADE varit skönt om vi hade preparerat toaletten innan. För den behövs fyllas med vatten och en flaska av någonting blått som ska hålla kisset blått och luktfritt. Vi har inte prioriterat detta ännu.
Så i natt fick jag dra på mig paltorna och gå till servicehuset.

Och att tvätta händerna lite nu och då är ju också praktiskt att göra i husvagnen, skölja salladen, fylla en kastrull för makaronkok osv.
Till detta finns en stor tank dold under handfatet i badrummet/skåpet.
Man fyller på tanken genom att ta sin gröna vattenkanna som man normalt har i trädgården, gå till servicehuset, fylla kannan, gå tillbaka till husvagnen, skruva ur tanklocket (som sitter på utsidan), hälla i och sedan repetera några gånger. Till en full tank behövs ca 7 kannor vatten.
Så ni förstår ju att vattnet i husvagnen snålas det så förbannat hårt på. Tvättar man händerna stänger man av vattnet medan man tar tvål, sköljer bort skummet och torkar av de sista tvålresterna på handduken. Stänger sedan av vattenpumpen för att det inte ska pressas ut några enstaka droppar under dagen.

Och om man hela tiden har i bakhuvudet att vattnet är "dyrt" i lathetspengar så snålar man också på saker man egentligen inte ska snåla på. Tvätta ansiktet och borsta tänderna är två exempel.

Därför kommer lite vattensparande hygientips:

1) Luminee Rengöringslotion
Behöver inget vatten, smörj in, använd bomullsrondeller för att torka bort (inte apotekets, för luddiga upptäckte jag i morse).

2) Ta en raggardusch.
Raggarduschens betydelse är jag och Lars oense om. Jag tycker en raggardusch är att skölja ansikte, under armarna och i bästa fall även halsen (jag har även hört att att vissa inkluderar en snabb svabb i diskoområdet också). Lars tycker det endast är att sätta på ny deo på gårdagens deo.

3) Tvättlappar.
Usch, det här är mitt bästa tips, men pg a namnet som jag tycker mest förknippas med blöjstjärtar och ålderomsorg så tar det emot.
Men iallafall. Blöt en liten handduk (finns ibland även som en liten handske) och endast en halv droppe tvål. Tvåla in i raggardusch-stil. Skölj ur tvättlappen, använd för att ta bort tvålrester. Skölj ur igen och häng upp. Jag är av den åsikten att då den är ursköljd då är den nästintill ren och därför redo för nästa omgång. Om det anses ohygieniskt, köp flera.
Köp inte de riviga små handskarna som även säljs för potatisskrubbning. Det är min bestämda åsikt att dessa skapar överproducerande sköldpaddshud. Nej, gå på mjukaste frotté.
Plustips: Ta med in i duschen, bättre än alla skrubbprodukter.

4) Använd tandborstmuggar.
Oldschool eller hur!
Häll upp lite vatten i muggen, doppa tandborsten, ha lite mindre tandkräm än vanligt och liksom pressa in den i tandborsten (annars får man tandkrämsrester över hela handfatet som man sedan måste skölja bort). Sen är du en fri tandhygienist! Jag brukar titta på teve då jag borstar tänderna. Nu kan jag röra mig ännu längre bort!
Glöm inte att skölja tandborsten först EFTER sista gurglingen. Annars blir det inte så kul.

Och när jag tänkte att det bara var vattenförbrukningen jag var tvungen att snåla med så dök även avloppslungan upp i mitt liv. En liten slang med en expanderande påse som ligger under varje husvagn. Husvagnens stomipåse.
Om ni inte gillar någon som har en sådan: testa att hoppa på den. Avloppsfontän!

En snabb genomgång: Flera kilo vatten fylls på i ena änden, man lyckas hantera några få deciliter av det innan vattnet skyndar vidare ner i avloppslungan som sedan ska tömmas.


Kan ni fatta att det inte är helt ovanligt att det även finns duschar i husvagnar och husbilar!?

1 kommentar:

  1. Jag har läst och njuter av varenda rad.
    Härligt och jag väntar ivrigt på nästa inlägg.

    SvaraRadera