onsdag 12 januari 2011

Shabby chic! ..........I kid U


Vietnam i taket vårt.

Inredning alltså... jag har stora men ändock lagomt ödmjuka drömmar för det här huset.
Initialt nämnde jag The graduate, The ice storm, Om jag vänder mig om, LA Story, Tillbaka till framtiden och Hjärtlösa typer som inspiration. Alla filmtitlar btw. Jag gjorde tillochmed en pärm där jag kunde samla inspirationen då vi flyttade in (däri ligger nu fem olika gröna nyanser och resten tomma plastfickor) men som ni vet så tryter ekonomin och jag har inte en fungerande verkstad än. Så tillsvidare blire som vanligt. Vita väggar, någonting vintage och lite mörkt trä. Hipster-etta helt enkelt..

Hur kan det komma sig att jag jobbar med inredning i mina arbeten och verk samtidigt som jag tycker att inredning kan vara ett av det vidrigaste av navelskåderi trots det helt opersonligt, tomma, kapitalistiska arbete som finns?

Ah, just ja...



Iallafall.
Det är intressant, eftersom jag tycker inredning är intressant, hur små saker gör ett rum.
Hallen t ex. När jag målade vitt så märkte jag hur E hade lagat tapeten på flera ställen. Lappat som man lappar en bävernylonoverall. Då jag målade vitt så framträdde dessa skarvar och tapetens kanter fladdrade lite löst. Såg inte så bra ut.
Men nu när vi haft det såhär i en vecka eller så, så märker jag att jag gillar det. Jag gillar att väggen är lappad och sliten men vit. Herregud, låter som shabby chic-vidrigheter. Men väggen är mer Clay Ketter än någonting annat.

Apropå Clay Ketter så blir vårt framtida sovrum aldrig klart. Någonting vi kunde ha fixat över en helg drar uuuuut på tiden. Kanske är det för att vi inte riktigt kan bestämma oss, men troligtvis för att inte någon av oss känner oss så himla säkra på vad vi håller på med. Sätta gips och spackla vore väldans mycket enklare om väggarna var räta och raka*. Nu går jag runt och bygger spackel på spackel för att gömma 3mm-skarvar, men det känns inte rätt. Så jag slutar för att inte spackla in mig i ett hörn.
Vi behöver hjälp.
Clay Ketter

*Att huset inte är rätvinkligt och rakt har vi fått bekräftat från farfar som ritat planerna på nya taket. Det finns en vinkel i det här huset, som inte stämmer. Men vi vet inte vilken, eller var den är. Spännande!
Vi kommer behöva riva taket, måtta och sedan bygga takstolar eftersom.

1 kommentar:

  1. har svårt för inredning, önskan att ha ett hem som representerar något, en själv eller en stil. Men då är det jag som kastar sten i mitt eget glashus. För här hemma, är allt utvalt, allt valt för att vara en förlängning av mig.

    SvaraRadera