tisdag 15 februari 2011

Släkt och kollegor skall ej ta till sig.

I torsdags då jag tog bussen in till jobbet så hörde jag ett intressant samtal. De pratade om film och jämförde livet med Roy Anderssons sånger från andra våningen.

Och hur hemskt är inte det? Den enda gången jag hör ett samtal som är någonting utöver kallaste pratet så är det: 1) Inte ens speciellt intressant. 2) Tillräckligt för att jag ska reagera över det och senare på jobbet berätta hur jag hörde ett intressant samtal på bussen.

Hur överlevde vi? Hur tog vi oss igenom den här staden? Varför flyttade jag tillbaka?
Precis efter valet så tänkte jag: det är bra att vi flyttar hit, här behövs det ju onekligen nytt blod (som ni kanske minns så fick Skåne och Gävleborg flest invalda SD till kommunfullmäktige).
Fast det kanske blir bättre... mina hemkunskapselever "Springa med knivar" är alla trevliga, de är nog de smartaste jag träffat hittills i den här stan.
Kan det vara så att det är 1:ans buss som är boven? Jag hoppas det.

Idag mötte jag även en person som inte var helt attackserviceminded och det är en ovanlighet.
Hon hade till och med humor.
Iallafall. Jag kom in med 104kr som jag ville köpa ett vin för att hälla över steken och ett vin som gick att dricka. Hon tog det på avslappnat allvar. Vi skämtade om dekantering och hon pekade på ett vin som hon tyckte passade på steken. "Går det att dricka?" "Guuuuu nej!"
Det var bra! Det var längesen.

1 kommentar: