söndag 27 februari 2011

Faror

Jag såg havsörn' idag då jag och Brorsan var ute och gick. Cirkulerandes över viken.
Jag som precis börjat träna på att ha honom lös (det är jag som måste träna, inte Brorsan) tog upp kopplet och höll det hårt.
Han surnade till direkt och la sig ner på backen för att visa hur missnöjd han var.

Men hur snackar man med en hund om hur havsörn' tog grannkatten och att jag därför helst vill hjälpa honom i dragkampen ifall det kommer en och försöker sno honom? För havsörn' skulle sno honom oh ja, oh ja.
'Mindre däggdjur' står det på wickan, men det nämns även räv. Brorsan är en halv prutt jämfört med en räv.

Lodjuret behöver vi nog inte vara rädd för om inte halvprutten smiter ut på natten och inte hittar hem.

Uven däremot, där har vi en knepigare fara. Dom jagar ju på nätterna, men min mamma vet bättre. En uv uppväxt på furuviksparken hade precis slussats ut och återkom till buren eftersom det fanns mat där (fast numera på fel sida om stängslet). När min mamma promenerade förbi med Billan i kopplet så kände hon vingslagen på hjässan. Uven var ute efter Billan. Mamma var snabbare och vann hunden över uven.

Men jag vet inte om vi ska blanda in furuviksparken i det här... Furuviksparken har fått det här området söder om Gävle att få en mer... originell fauna.
Påfåglar som dricker te på verandor, tvättbjörnar som kalasar i källare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar