fredag 18 juni 2010

Tillfälligt förvirrad.

Jag har varit bortrest i en vecka.
Jobbat med Konstcentrum på en fritidsgård där vi byggd modeller av rum med tonåringar.
Under tiden har jag sovit på en luftmadrass i mina föräldrars skönt tempererade vardagsrum.

Jag har varit lite rastlös i min hemstad fastän jag varit grymt trött efter varje jobbdag. Lite ovan med att vara totalt fokuserad från nio till fem.
En natt började jag skissa på att sätta ihop husvagnar som lego. Låta en husvagn vara intakt som den är, kök, soffgrupp garderober, fast öppna upp den med en dörr till ett vardagsrum, sovrum, skrivbord och badrum i två andra husvagnar där mittenfasaderna tagits bort.
Tre husvagnar som tillsammans bildar 36kvm. Fullt bobar eftersom husvagnens alla möbler är miniatyr så skulle skalan i denna skapelsen göra 36kvm rent utav rymlig!
Runt denna skapelse skulle jag bygga ett skal i glasfiber och farstu i form av ett förtält i trä och glas.
Jag räknade med att utöver tomten så skulle ca 200 000kr räcka för att inte bara köpa in gamla husvagnar utan också rusta totalt och sätta in fast vatten och avlopp med dusch och tvätt.

Jag började direkt leta efter en tomt där vi skulle kunna sätta denna skapelse, för den skulle inte vara ambulerande.

En annan dag åkte jag för att titta på den tomt jag hittat, var lite osäker var den låg men följde små fastighetsskyltar jag hittade på vägen.
Precis då jag börjar undra var jag är så märker jag att skyltarna tagit mig till ett hus som är till salu. Inte till tomten.
Ett fantastiskt gult hus, helt ensamt i en skog. Stort som en herrgård. Enda "felet" jag kunde hitta var att det låg precis bredvid en stor pappersfabrik.
Jag åkte hem och tittade på hemnet och såg att huset såldes för samma pris en liten etta i Stockholm kostar. Jag ringde Lars lyrisk över att jag hittat ett hus jag ville ha och som vi kanske tillochmed hade råd med (först fast jobb och lån iof. Petitesser!).

Lars verkade så skeptisk, jag förstod inte vad han dillade om!
-Men skulle inte vi bo i husvagn? Bo billigt? Vara rörlig?
-Men huuuuseeet!

Sen kom jag på det (och jag gillar inte att ha fel), det är ju precis det här jag inte vill ha. Ett lån, ett krav på arbetstimmar, ett hus man måste ta hand om och ha dåligt samvete över. Jag ville ju inte äga någonting.
Jag hade åkt dit. Lurats av house styling och öppen planlösning.

Efter några timmar uppfylld av galenskap så började jag om på legoidéen.
Jag pratade med pappa och farfar och även om de verkade positiv till mina små ritningar så påminde de mig om att det kan vara lite svårt att få byggnadslov för en vit rund byggnad i plast.
Sant.

Vi bor kvar på 12kvm och fortsätter somna lite fryssna och vakna i en pöl av svett. Tills vi löser byggnadslovsproblemet och en tomt där inga grannar kan klaga på vårt ägg med snickarglädje.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar